zurück 10.3.1924, Freitag ID: 192403105

Premiere von "The Ten Commandments" im Tremont Theatre in Boston. Die Bühnenmusik stammt von Dr. Hugo Riesenfeld, der dafür eigene und fremde Kompositionen verwendet hat, darunter auch Bruckners 4. Symphonie für die Szene "Israel in Ägypten" [siehe die Anmerkung] (*).

The Lexington Leader (Lexington Herald-Leader, Kentucky) meldet am 2.3.1924 auf S. 31 (= S. 7 des 3. Teils), dass der Film bereits im Woods Theatre in Chicago installiert wurde und im Aldine Theatre in Philadelphia installiert werden wird, und dass der Supervisor Harry Rubin um den 6.3.1924 nach Boston kommen werde.]
"[...] Hugo Riesenfeld is giving the musical score at the Woods, Aldine and Tremont theatres the same individual scope and treatment that characterized the original and efective [sic] presentation at the George M. Cohan theatre in New York." (**).

Am 11.3.1924 wird die Vorstellung in The Boston Globe Nr. 71 auf S. 17 besprochen:
"[... ausführlich über den ersten, alttestamentarischen Teil ...]. You forget DeMille, you forget the Famous-Players, you forget the wonderful music, you forget everything but the immortal story unfolding on the screen.
     [... über den zweiten, modernen Teil ...].
     The music which accompaies [sic] the film is resonsible for at least half the enjoyment of the photoplay. Dr Hugo Riesenfeld has arranged a truly inspiring score to accompany "The Ten Commandments," and one could almost follow the story with closed eyes, so vivid are the musical effects. Two well-known compositions, "Mother Machree" and "Love's Old Sweet Song" are used in connection with the score, and made a noteworthy success last night with the audience.
     The technicolor process has been used in the first part of the photoplay and the effects were so unusual that the audience burst into spontaneous applause."
[Bruckner ist nicht erwähnt] (***).

Etwas mehr über die Musik erfährt man am 12.3.1924 in The Lancaster Intelligence Journal Nr. 187 (Lancaster, Pennsylvania) auf S. 11: "[... über Riesenfelds Wirken, Arbeitsweise und Bedeutung ... er vermisse echte passende Hintergrundsmusik ("pitter-patter background of music"), die nicht vom Film ablenke  ...].     When Mr. Riesenfeld cannot find music that exactly represents a scene he composes it himself. The stirring march "Westward Ho" in "The Covered Wagon" which signalizes the start of the caravan across the plains is his own. So are a number of the most effective parts of "The Ten Commandments." The opening scene, where the Israelites are dragging the gigantic idol through the sand, and the accompaniment for the crossing of the Red Sea, are the result of the combined efforts of Rubinstein, Rimsky-Korsakoff and Riesenfeld." [Bruckner ist nicht erwähnt] (°).

Die Premiere des Films in New York fand am 21.12.1923 statt. In keinem der dazu erschienenen Zeitungsartikel erfährt man etwas über die Quellen von Riesenfelds Filmmusik.


Zitierhinweis:

Franz Scheder, Anton Bruckner Chronologie Datenbank, Eintrag Nr.: 192403105, URL: www.bruckner-online.at/ABCD-192403105
letzte Änderung: Feb 02, 2023, 11:11