Der Brünner Tagesbote Nr. 9 kündigt auf S. 3 die morgige Klavieraufführung der 7. Symphonie an:
"(Brünner Wagner-Verein.) Der nächste Vereinsabend, welcher, wie bereits bekannt gegeben wurde, Montag den 7. d. im Goethe-Zimmer des Deutschen Hauses stattfindet, ist zum Theile einem Vortrage über »Richard Wagner und die Modernen« gewidmet. Außerdem werden die Symphonie Nr. 7 in E-dur von Bruckner für zwei Claviere und einige Lieder zu Gehör gebracht." (*).
Der New York Tribune 19775 erwähnt auf S. 18 Bruckner in einem musikgeschichtlichen Rückblick auf das vergangene Jahrhundert:
" CYCLE'S MUSICIANS.
[...]
As distinguished from the art of the three centuries which immediately preceded it, the music of the nineteenth century was predominantly instrumental and secular. [...].
STEPS TOWARD ROMANTICISM.
All these things are but successive stages or phrases of that striving for definiteness of expression which is called Romanticism. [... Beethoven-Nachfolger, Neudeutsche, Nationalmusik ... wenige Symphoniker in Italien und Großbritannien ...]. Werthy names elsewhere have been and are Rubinstein, Klughardt, Rheinberger, Weingartner, Gernsheim, Bruckner, Volkmann and Draeseke.
[... Klaviermusik, Kammermusik ... Opernschaffen, Wagner ...]." H. E. KREHBIEL." (**).
" CYCLE'S MUSICIANS.
[...]
As distinguished from the art of the three centuries which immediately preceded it, the music of the nineteenth century was predominantly instrumental and secular. [...].
STEPS TOWARD ROMANTICISM.
All these things are but successive stages or phrases of that striving for definiteness of expression which is called Romanticism. [... Beethoven-Nachfolger, Neudeutsche, Nationalmusik ... wenige Symphoniker in Italien und Großbritannien ...]. Werthy names elsewhere have been and are Rubinstein, Klughardt, Rheinberger, Weingartner, Gernsheim, Bruckner, Volkmann and Draeseke.
[... Klaviermusik, Kammermusik ... Opernschaffen, Wagner ...]." H. E. KREHBIEL." (**).
Derselbe Text wird auch vom Courier-Journal Nr. 11694 (Louisville, Kentucky) auf S. 24 (= S. 2 des dritten Teils) veröffentlicht:
"A CENTURY OF MUSIC.
BY H. E. Krehbiel.
As distinguished from the art of the three centuries which immediately preceded it, the music of the Nineteenth century was predominantly instrumental and secular. [...].
Steps Toward Romanticism.
All these things are but successive stages or phrases of that striving for definiteness of expression which is called Romanticism. [... Beethoven-Nachfolger, Neudeutsche, Nationalmusik ... wenige Symphoniker in Italien und Großbritannien ...]. Worthy names elsewhere have been and are Rubinstein, Klughardt, Rheinberger, Weingartner, Gernsheim, Bruckner, Volkmann and Draeseke.
[... Klaviermusik, Kammermusik ... Opernschaffen, Wagner ...]." H. E. KREHBIEL." (***).
"A CENTURY OF MUSIC.
BY H. E. Krehbiel.
As distinguished from the art of the three centuries which immediately preceded it, the music of the Nineteenth century was predominantly instrumental and secular. [...].
Steps Toward Romanticism.
All these things are but successive stages or phrases of that striving for definiteness of expression which is called Romanticism. [... Beethoven-Nachfolger, Neudeutsche, Nationalmusik ... wenige Symphoniker in Italien und Großbritannien ...]. Worthy names elsewhere have been and are Rubinstein, Klughardt, Rheinberger, Weingartner, Gernsheim, Bruckner, Volkmann and Draeseke.
[... Klaviermusik, Kammermusik ... Opernschaffen, Wagner ...]." H. E. KREHBIEL." (***).
Zitierhinweis:
Franz Scheder, Anton Bruckner Chronologie Datenbank, Eintrag Nr.: 190101065, URL: www.bruckner-online.at/ABCD-190101065letzte Änderung: Feb 02, 2023, 11:11