Veröffentlichung des Buches "The Evolution of Modern Orchestration" von Louis A. Coerne. Im Kapitel "New Movement" wird Bruckner auf S. 104 mit wenigen Zeilen abgehandelt:
"[... Peter Cornelius ...].
Anton Bruckner (1824) is commonly identified with the New Movement, but he might with equal propriety be rated as a classical-romanticist. Although he possesses many warm admirers, the permanent value of his writings is open to question. His formal structure, contrapuntal treatment, and thematic development bear the impress of a scholarly touch, but in spite of certain leanings toward Wagnerian principles, his heavy style and rather precise music have a chilling effect upon the majority of listeners. The melodies are not flowing, the rhythm is monotonous, and the orchestration, though clever, lacks buoyancy and warmth.
The next four composers of this somewhat arbitrary list [... Lassen, Draeseke, Alexander Ritter, Weingartner ... Nicodé ("Das Meer") ... Richard Strauss (eigenes Kapitel) ...]."
Das Vorwort von Louis Adolphe Coerne ist datiert 30.4.1905 (S. V), die Einleitung von H. E: Krehbiel April 1908.
Im Appendix "Musical Illustrations" ist Bruckner nicht vertreten (Notenbeispiele für 13 Komponisten von Monteverdi bis Strauss).
Laut Register auf S. 277 wird Bruckner nur auf S. 104 genannt.
Zitierhinweis:
Franz Scheder, Anton Bruckner Chronologie Datenbank, Eintrag Nr.: 190809005, URL: www.bruckner-online.at/ABCD-190809005letzte Änderung: Feb 02, 2023, 11:11