zurück 14.2.1926, Sonntag ID: 192602145

Aufführung der 5. Symphonie durch die Wiener Philharmoniker unter Felix Weingartner im 7. Philharmonischen Konzert im Großen Musikvereinssaal in Wien [Wiederholung vom 13.2.1926] (*).

The Brooklyn Standard Union Nr. 224 (The Standard Union, Brooklyn) zieht auf S. 11 Vergleiche zwischen Toscanini und Klemperer/Furtwängler und kündigt das heutige Konzert an:
"AFTER TOSCANINI–KLEMPERER AND FURTWAENGLER
[...]
     Herr Klemperer, widely heralded, has been with us for three weeks now [... "six feet four inches tall" Körpergröße und Mut ... "with long gangling arms that flail the quiet atmosphere of a concert hall into a tornado of harmony" ...]. There is no conductor in this world who can earn comparison with Toscanini–least of all a spectacular gesticulated man who shrieks at his players, stamps thunderously with his feet and sings as if in agony while he goes through a symphony by Beethoven or Bruckner.
     Furtwaengler's return at Carnegie Hall was the outstanding music event of the past week [...] was favored by comparison with the acrobatic exploits of Herr Klemperer, who has been making of Mecca Temple a Deutscher Turn-Verein. [...].
     The New York Symphony programme for this afternoon (under Klemperer), at Mecca Auditorium, includes Weber's "Der Freischutz" Overture and Bruckner's Eighth Symphony. Emilio de Gogorza, baritone, will sing the "Diane Impitoyable" aria from Gluck's "Iphigenie en Aulide." " (**).

Eine Konzertankündigung erscheint auch in The Brooklyn Citizen Nr. 44 auf S. 22 (***),

in The Brooklyn Daily Eagle Nr. 44 auf S. 62 (= S. 6 des 5. Teils) (°)

und in The Brooklyn Times (Times Union, Brooklyn) auf S. 28 (°°).

Aufführung der 8. Symphonie durch das New York Symphony Orchestra unter Otto Klemperer im Mecca Temple in New York. Auf dem Programm stehen außerdem zuvor Werke von Weber ("Freischütz"-Ouvertüre) und Gluck (Arie aus "Iphigenie en Aulide" mit dem Bariton Emilio Gogorza) (°°°).

The Wisconsin State Journal Nr. 134 bringt auf S. 24 den Artikel über Jazz, in dem der Musiker Manoly als Bruckner-Schüler bezeichnet wird (inhaltlich identisch mit dem Text vom 31.12.1925):
"      Symphonic Jazz Called Just a Fad
[...] nothing but a fad [...].
     So believes L. E. Manoly, who once played under Richard Wagner [...]. What was jazz to a man who had studied under Gustav Mahler and Anton Bruckner and played not only under Wagner and Brahms but most of the world's other great conductors during the past half century?
     [...]". (#)


Zitierhinweis:

Franz Scheder, Anton Bruckner Chronologie Datenbank, Eintrag Nr.: 192602145, URL: www.bruckner-online.at/ABCD-192602145
letzte Änderung: Feb 02, 2023, 11:11