zurück 27.2.1921, Sonntag ID: 192102275

Artikel "Handel mit der F-moll=Messe Anton Bruckners" in der Arbeiterzeitung Nr. 57 auf S. 4. Als letzter Eigentümer sei Fritz Winkler, Zeichenprofessor des Technologischen Gewerbemuseums, ermittelt worden, der es geerbt und in Frühjahr 1920 dem Gutsbesitzer Widmann in Bozen verkauft habe. Nach einer späteren Darstellung habe seine Frau das Manuskript schon Jahre vor Kriegsausbruch von einem Großindustriellen zum Geschenk erhalten. Es sei noch nicht geklärt, wie das Manuskript 1896 aus Bruckners Nachlass verschwunden sei (*).
 
Einen ähnlichen Bericht ("Geplanter Verkauf der F moll=Messe Anton Bruckners.") bringt das Neue Wiener Journal Nr. 9810 auf S. 11 (**).
 
Aufführung des Tantum ergo in C-Dur [WAB 41/4] in der Pfarrkirche Maria am Siege (***).
 
Aufführung der 3. Symphonie durch das Wiener Tonkünstlerorchester unter Anton Konrath im Musikvereinssaal in Wien. Solist in der Wanderer-Fantasie von Schubert/Liszt ist Leo Birkenfeld (°).
 
The Austin American (Austin, Texas) stellt auf S. 18 (= S. 6 des 2. Teils) einen aus Wien stammenden Künstler vor (mit dem bereits am 20.2.1921 verwendeten Text):
"New Violinist in U. S.
     The latest foreign violinist to arrive from Europe and who made his New York debut on the evening of Feb. 22, in Carnegie Hall, is Carlo Sabatini.
      He has been appearing in Europe and the British Isles for several years.
      The violinist is a native of Vienna, his parents being Italian and Austrian.
     His first teacher was his father, a well known amateur.
     At the age of fourteen he entered the Conservatory of Vienna, and later studied with such teachers as Gruen, Helmsberger [sic] and Bruckner.
     His first public appearance took place when he was sixteen years of age.
     He then left for England, where he was soloist with the Philharmonic Society, under Sir Henry Wood.
     While in the British metropolis he met August Wilhelmj, who became interestde [sic] in his work and aided him in several ways." (°°).
 
The Indianapolis Star Nr. 274 (Indianapolis, Indiana) erwähnt Bruckner auf S. 64[?] (= S. 10 des 5. Teils, Beginn auf S. 55[?] = S. 1 des 5. Teils):
"Reflections From World of Music and Musicians.
          BY BERTRAM TAYLOR.
EVERY once in a while a clarion call comes from the motion picture industry for music to be written especially for the films. [... Beispiele ...].
              Psychoanalysis for Music.
     In these columns a few weeks ago there were some comments on the way the "drink complex" had found its way to self-expression through music, [... Sigmund Freud ... (Fortsetzung S. 10:) ... Genie oft mit körperlichem Handicap verbunden ... Psychoanalytiker Andre Trion, Beispiele ...]. "It has been found out that most speakers suffered from throat or lung troubles in infancy; that most painters began life with poor eyes; that a large number of musicians were afflicted with ear trouble.
              Tragedies of the Great.
     "The degenerative disposition of Mozart's ears, the tragedy of Beethoven, the difficulties of Bruckner and Schurmann [sic]: these cases are mentioned. Throat troubles are overcome [... Demosthenes ... weitere Überlegungen ...]." (°°°).


Zitierhinweis:

Franz Scheder, Anton Bruckner Chronologie Datenbank, Eintrag Nr.: 192102275, URL: www.bruckner-online.at/ABCD-192102275
letzte Änderung: Feb 02, 2023, 11:11