zurück 2.3.1922, Donnerstag ID: 192203025

Aufführung der 9. Symphonie unter Siegmund von Hausegger im 17. Abonnementkonzert des Leipziger Gewandhauses (*).
 
Postkarte von August Göllerich an Franz Xaver Müller:
     Ob "die Motette "Ecce quomodo moritur justus" von Jacobus Handl-Gallus im Archive des Stiftschores" sei und ob sie noch in der Karwoche gesungen werde? Stehe die Partitur zur Verfügung? Vielleicht treffe man sich beim Konzert des christlich-deutschen Gesangvereines am 5.3.1922 (**).
 
In einem Konzertbericht über Mahlers Dritte Symphonie in The Standard Union Nr. 240 (Brooklyn, New York) auf S. 10 wird Bruckner erwähnt:
"First New York Hearing of Mahler's Third Symphony
     In an interview, William Mengelberg, guest conductor of the Philharmonic National Symphony Orchestra, recently went on record with the enthusiastic declaration (made more fully emphatic by the striking of fists upon the table) that the late Gustav Mahler in his estimation was unquestionable the greatest symphonist since Beethoven. [...].
     This earnest belief of the famous Dutch conductor makes for interest [... seine Meinung zu Brahms? ...]. Gustave Mahler, despite the seriousness of his aspirations and pretensions, was nothing if not an unoriginal composer. Eugene Simpson. in a critical essay, very accurately points out that Mahler was a veritable stylistic omnibus–"enabled to carry influences not alone of Bruckner (his teacher) but of all the world's other important music-dialectic sources, not even scorning those of the older Italian operas."
     Last season Mr. Mengelberg [... erste und vierte Symphonie, nun am vergangenen Dienstag die Dritte in der Met, heute in der Carnegie Hall und sonntags in Brooklyn ... ausführlich zum Werk und zur Aufführung ...]." (***).


Zitierhinweis:

Franz Scheder, Anton Bruckner Chronologie Datenbank, Eintrag Nr.: 192203025, URL: www.bruckner-online.at/ABCD-192203025
letzte Änderung: Feb 02, 2023, 11:11