Brief Hellmesbergers an das Obersthofmeisteramt:
Bruckner habe sich als Meister der Komposition bewährt. Die Hofmusikkapelle habe zwei Messen im Repertoire, seine Symphonien hätten u.a. in Wien, München und Leipzig einen sensationellen Erfolg errungen, auch das Quintett. Er, Hellmesberger, schlage daher Bruckner für den Franz-Joseph-Orden und eine Zulage von 300 fl jährlich vor (*).
Das Musikalische Wochenblatt Nr. 27 meldet auf S. 340 die Aufführung des »Te deum« in Karlsruhe (**) [am 14.4.1886] und in München (***):
»Aufgeführte Novitäten.
[...]
Bruckner (A.), "Te Deum". (Carlsruhe, 3. Conc.des Philharm. Ver. München, 3. Conc.der Musikal. Akad.)«.
Auf S. 341 wird angezeigt, daß das »Te deum« bei Rättig erschienen ist:
»Musikalien- und Büchermarkt.
Eingetroffen:
Bruckner, Anton, "Te Deum"« f. Chor, Soli u. Orch. (Wien, Th. Rättig.)
Fibich, Zd. [...]« (°).
3. regelm. Auff. 1886, Sonnabend, 3. Juli, Abends halb 8 Uhr, Peterskirche.
"De drieëntwintigste „Tonkünstlcr Versammlung" gehouden te Sondershausen (3—6 Juni).
Metzdorf's kwartet klinkt zeer goed, maar is niet zeer zelfstandig. [...].
Gunstiger was de indruk van het klavierkwintet van Urspruch, dat de komponist met de heeren Halir, Freyberg, Nagel en Leop. Grützmacher ten gehoore bracht. De komponist bezit fantaisie en beheerscht den vorm met groote gemakkelijkheid. Soms dwaalt hij wel eens wat af en dan verkrijgt zijn muziek een doctrinaire tint; deze opmerking treft in het bijzonder de eerste afdeeling van het kwintet.
Over Bruckner wordt tegenwoordig zooveel geschreven en gesproken, dat men met vreugde elke gelegenheid begroet die ons in staat stelt een zelfstandig oordeel over dezen komponist te vormen. Dit kwintet vloeit over van bizarreriën; de gedachten zijn meerendeels zoo zonderling, dat men het geheel als onnatuurlijk zou willen bestempelen.
Zitierhinweis:
Franz Scheder, Anton Bruckner Chronologie Datenbank, Eintrag Nr.: 188607015, URL: www.bruckner-online.at/ABCD-188607015letzte Änderung: Okt 08, 2024, 21:21