zurück 11.5.1924, Sonntag ID: 192405115

Artikel von Max Auer "Ein tönendes Denkmal für Anton Bruckner. Zur Zentenarfeier seiner Geburt" [über die Orgel in St. Florian] im Linzer Volksblatt Nr. 109 auf S. 3 und in der Linzer Tagespost Nr. 109 auf S. 4 (*).

Im Neuen Wiener Journal Nr. 10947 wird auf S. 23 die Aufführung von f-Moll-Messe und "Te deum" am 19.5.1924 angekündigt (**).
Auf derselben Seite ist in der Vorschau auf die Saison 1924/25 der Gesellschaft der Musikfreunde die d-Moll-Messe verzeichnet (***).
Auf S. 23 auch ein Hinweis auf das Konzert des Fitzner-Quartetts (Quintett mit Paul Doktor vom Busch-Quartett) am 13.5.1924 (°).

Auf das Konzert vom 19.5.1924 weisen auch die Österreichische Volkszeitung Nr. 130 auf S. 8 (°°) und die Reichspost Nr. 130 auf S. 9 hin (°°°).

Bruckner wird in einem Artikel in The Observer Nr. 6937 (London) auf S. 8 erwähnt: "RICHARD STRAUSS FESTIVAL.
[...]
                                            VIENNA.
     Although Richard Strauss's sixtieth birthday is not till June 14, the festival in his honour is already in full swing.     Strauss, the son of a Munich orchestral player, has been fortunate from the beginning. The opposition to his first bold works soon subsided, and since he came to reside in Vienna, the city of Beethoven, Brahms, Bruckner, and Mahler, he has had such honour or recognition as none of those ever enjoyed. [... über das Festival ... private Aufführung von Schönbergs "Serenade" op. 24 ...]." (#).

In einem Artikel über Filmmusik [vgl. die Bostoner Premiere am 10.3.1924] in The Hartford Courant auf S. 53 (= S. 5 des 5. Teils) wird auch Bruckner [dessen 4. Symphonie (vgl. 7.3.1924)] erwähnt:
"          HUGO RIESENFELD PLANS ROAD MUSIC
Trained Symphony Players to Accompany Photoplay on Tour.
     Dr. Hugo Riesenfeld who spends $1,000,000 a year in the music of the four Paramount playhouses of New York City has thought out unique plans ensuring a high level of excellence to the presentations of "The Ten Commandments"  en tour.
     The essential feature of the plan (now being organized by Famous Players-Lasky) is to send a group of Symphony players on the road with each of the traveling companies. Headed by an operatic conductor trained by Mr. Riesenfeld, they will present a musical accompaniment equaling the grand effects at the parent house, the George M. Cohan Theater, New York. This is something that only a highly trained orchestra of symphonists can achieve.
     "The Ten Commandments" music written and arranged by Riesenfeld, is admittedly the most difficult ever synchronized to the screen. Parts of great compositions like Bruckner's and "Die Valkyrie" are used and the climax of Rubinstein's "Demon" opera accompanies the barbaric Golden Calf orgy.
     An original theme of tremendous awe and power introduces the giving of the Commandments from Mt: Sinai. Musically and visually it is as of [sic] the whole might of Heaven were let loose and the law belched forth out of Sinai's fire and lightening and thunder even as the Bible describes it. In the modern part [... über den zweiten Teil ... Probenablauf ...]." (##).

(Brief der Landesgruppe Oberösterreich des Reichsverbandes des befugten Zahntechniker Österreichs [an das Stift St. Florian?] (###).


Zitierhinweis:

Franz Scheder, Anton Bruckner Chronologie Datenbank, Eintrag Nr.: 192405115, URL: www.bruckner-online.at/ABCD-192405115
letzte Änderung: Feb 02, 2023, 11:11