zurück 29.11.1924, Samstag ID: 192411295

Aufführung der 1. und 9. Symphonie unter Hermann Suter [in Basel?] (*).

Aufführung der d-Moll-Messe mit den Wiener Philharmonikern und dem Brucknerchor unter I. L. Weber bei der Brucknerfeier im Rahmen der Bruckner-Centenarfeier des Bundesministeriums für Unterricht, die im Rundfunk übertragen wird. Solisten sind Toni Schreiber, Rosa Weber, Hans Fischer-Hartmann und Alfred Krenn (**).
Der Messe voran geht ein Vortrag von Karl Kobald. Auf die Messe folgt noch eine Aufführung des Quintetts mit Palma Erdmann-Pászthory, Albert Meithner Dr. Pfersmann, Dr. Matz und Casimir Pászthory (**a).
Der Prälat von St. Florian, Vinzenz Hartl, war zu dieser Feier eingeladen worden (***).

Das Neue Wiener Tagblatt Nr. 328 gibt auf S. 9 ("Erinnerungen an Bruckner") bekannt, dass Mathilde Helm, Tochter von Theodor Helm, morgen einen Vortrag halten wird (°).

Artikel "Brucknermusik in Innsbruck. Zur bevorstehenden Erstaufführung seines Streichquintetts" [am 1.12.1924], signiert "H. Gsch.", in den Innsbrucker Nachrichten Nr. 274 auf S. 8 (°°).

Hinweis auf die morgige Aufführung der 7. Symphonie im Neuen Wiener Journal Nr. 11145 auf S. 11 (°°°).

Anlässlich dieses Konzerts bringt die Reichspost Nr. 328 auf S. 8 einen Artikel "Zum Bruckner-Festkonzert der Philharmoniker. Erinnerungen des Direktors Schalk" (#).

Der Welser Anzeiger, Folge 48, weist auf S. 11 mit einem Artikel von Hans Straßer "Bruckners Wagner-Symphonie" auf die Aufführung der 3. Symphonie [am 8.12.1924] hin (##).

Im Linzer Wochenblatt Nr. 48 erscheint eine Besprechung der Bruckner-Feier in Windhaag am 9.11.1924 (###).

Aufführung der 9. Symphonie durch das Chicago Symphony Orchestra unter Frederick Stock in Chicago.
Auf dem Programm stehen außerdem Werke von Bruch (g-Moll-Violinkonzert mit Sylvia Lent), Moussorgsky ("Die Nacht auf dem kahlen Berge") und Fauré ("Pelleas et Melisande"). Wiederholung vom 28.11.1924 (a).

Besprechung des gestrigen Konzerts in der Chicago Tribune Nr. 287 auf S. 15:
"Sylvia Lent, Violinist, Achieves Success as Soloist of Symphony
     Sylvia Lent, Violinist, gave the Chicago Symphony orchestra concert a touch yesterday afternoon which up to that time it had needed. [...].
     The first, or orchestral, section of the program consisted of Moussorgsky's "A Night on the Bare Mountain," Faure's "Pélléas and Melisande" Suite, and Bruckner's Ninth Symphony, which like one of Schubert's, bears the "Unfinished" label. It was good music throughout, some of it was beautiful music, and Mr. Stock and his men played it exquisitely. But Miss Lent brought in the one point that had been lacking.
      [... über ein norwegisches Chorkonzert ...].
                                      E. M." [vermutlich: Edward Moore] (b).

The Buffalo Commercial Nr. 282 (Buffalo, New York) informiert auf S. 6 über die Filmmusik, in die auch die 4. Symphonie Eingang gefunden hat:
"SPECIAL MUSIC FOR TEN COMMANDMENTS
    Dr. Hugo Riesenfeld has arranged the musical score that will be played by an orchestra of 20 at the Majestic during the presentations of Cecil B. DeMille's The Ten Commandments. The first part of the accompaniment, to scenes in Pharaoh's court and the exodus of the Israelites, is of decidedly Oriental flavor.
     A big original theme is used for the pursuit by Pharaoh's chariots and the escape of the children of Israel through the divided waters of the Red Sea. The director derives the lighter motifs of the ancient story from the romantic Bruckner's symphony. Accompanying the orgies of the Golden Calf worship, selections from Rubinstein's Demon opera are adapted:
    In the modern tale [... über den Schlussteil der Geschichte ...]. The final themes of healing–in the New Testament episode, and the scene of saving Mary from a fate worse than death–are adaptations from Holy, Holy and The Rock of Ages." (c).
 
Etwas detaillierter schreibt darüber The Buffalo Enquirer Nr. 76 auf S. 9:
"GREAT MUSIC WILL FEATURE "TEN COMMANDMENTS"
     Dr. Hugo Riesenfeld, director of the Rialto, Rivoli and Criterion theaters, New York, has arranged the musical score that will be played by a special touring orchestra of twenty at the Majestic during the presentation of Cecil B. DeMille's epic of "The Ten Commandments" beginning Sunday evening, November 30. The orchestra is under the baton of Clarence West who directed the Boston run of "The Ten Commandments."
     The first part of the accompaniment, to scenes in Pharaoh's court and the exodus of the Israelites, is of decidedly Oriental flavor. A big original Riesenfeld theme is used for the pursuit by Pharaoh's chariots and the escape of the children of Israel through the divided waters of the Red Sea.
     The arranger derives the lighter motifs of the ancient story from the romantic Bruckner's symphony. Effects quite revolutionary in music are obtained in the belching forth of the divine Commands from Sinai to the crashings of drums and the blasts of woodwind. Accompanying the orgies of the Golden Calf worship, selections from Rubinstein's "Demon" opera are heard.
    In the modern tale [... über den Schlussteil der Geschichte ...]. The final themes of healing–in the New Testament episode, and the scene of saving Mary from a fate worse than death–are adaptations of "Holy, Holy" and "The Rock of Ages." " (d).


Zitierhinweis:

Franz Scheder, Anton Bruckner Chronologie Datenbank, Eintrag Nr.: 192411295, URL: www.bruckner-online.at/ABCD-192411295
letzte Änderung: Mai 14, 2024, 17:17